ABD’de
TV’lerin siyasi reklam kampanyaları için kullanılmasının üzerinden neredeyse 60
yıl geçti. 1964 yılında Barry Goldwater’a karşı hazırlanan ilk TV reklamı
‘Papatya spot' sadece bir gün yayınlanmıştı ama, kampanyanın sonucunu tümden etkilemişti.
O günden
sonra TV’ler Başkanlık seçimleri için vazgeçilmez mecra haline geldi. Bu
seçimlerde de öyle. Tek farkla ki, bu seçimlerde kantarın topuzu hayli kaçmış
durumda. O kadar ki, İki aday bugüne kadar 600’den fazla reklam spotu
hazırlatıp yayınlatmış.
Örneğin, ABD’de
reklam kampanyalarını izleyerek veri analizleri yapan SNL Kagan şirketi bugün
kampanya bütçeleriyle ilgili bir rapor yayınladı. Buna göre, 2012 ABD Başkanlık
Seçimleri için iki adayın TV kampanyalarının toplam bütçesi 2.6 milyar doları
bulmuş. Bu rakam, 2008 başkanlık seçimleri için harcanan toplam rakam olan 1.6
milyar doların % 68 fazlası.
Her iki adayın en
fazla TV reklam bütçesi ayırdığı 3 eyalet, mücadelenin kıran kırana yapıldığı Ohio,
Pennsylvania ve Florida eyaletleri.
Adaylar son 4 haftada ulusal kanalları
değil, kararsız eyaletlerdeki yerel TV kanallarını tercih ediyorlar. SNL Kagan’a göre yerel
kanallar bu yarışta 625.3 milyon dolarlık bir bütçe almış.
Toplam bütçe
bununla da sınırlı değil tabi. Amerikan siyasi sisteminde, sadece adaylar veya partiler
siyasi reklam yapmıyorlar. Ayrıca adına PAC (Political Action Committee) denen
siyasi aksiyon grupları da bir adayı desteklemek veya bir başka adaya karşı çıkmak
için reklam kampanyaları yapabiliyorlar. Bu gruplar, kampanyalar için gerekli
bütçeyi kendileri buluyorlar. SNL Kagan şirketinin analizine bu bütçe dahil
değil.
2012 Başkanlık
seçimleri ile nihai bir veri de The Wesleyan Media şirketinden geldi. Buna göre
her iki adayın hazırlattığı 600’den fazla film, TV kanallarında toplam 982.645
kez yayınlanmış ki, bu kırılması zor bir rekor. (Not: Seçim günü ütübariyle yayınlanan spot sayısı 1 milyon adedi geçti.)
Obama ve Romney’in
harcadığı reklam bütçelerinin Türkiye’de bulunan tüm markaların bir yıllık
reklam yatırımları toplamına yakın olduğunu söylersek, 2012 Başkanlık yarışının
boyutu daha iyi anlaşılabilir.
(Milliyet Gazetesi'ne yazdığımız 5 Kasım 2012 tarihli makaleden)
(Milliyet Gazetesi'ne yazdığımız 5 Kasım 2012 tarihli makaleden)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder