Necati Özkan ve Seçim Zamanı

12 Kasım 2012 Pazartesi

2.6 Milyar dolarlık seçim kampanyası


ABD’de TV’lerin siyasi reklam kampanyaları için kullanılmasının üzerinden neredeyse 60 yıl geçti. 1964 yılında Barry Goldwater’a karşı hazırlanan ilk TV reklamı ‘Papatya spot' sadece bir gün yayınlanmıştı ama, kampanyanın sonucunu tümden etkilemişti.

O günden sonra TV’ler Başkanlık seçimleri için vazgeçilmez mecra haline geldi. Bu seçimlerde de öyle. Tek farkla ki, bu seçimlerde kantarın topuzu hayli kaçmış durumda. O kadar ki, İki aday bugüne kadar 600’den fazla reklam spotu hazırlatıp yayınlatmış.

Örneğin, ABD’de reklam kampanyalarını izleyerek veri analizleri yapan SNL Kagan şirketi bugün kampanya bütçeleriyle ilgili bir rapor yayınladı. Buna göre, 2012 ABD Başkanlık Seçimleri için iki adayın TV kampanyalarının toplam bütçesi 2.6 milyar doları bulmuş. Bu rakam, 2008 başkanlık seçimleri için harcanan toplam rakam olan 1.6 milyar doların % 68 fazlası.

Her iki adayın en fazla TV reklam bütçesi ayırdığı 3 eyalet, mücadelenin kıran kırana yapıldığı Ohio, Pennsylvania ve Florida eyaletleri.

Adaylar son 4 haftada ulusal kanalları değil, kararsız eyaletlerdeki yerel TV kanallarını tercih ediyorlar. SNL Kagan’a göre yerel kanallar bu yarışta 625.3 milyon dolarlık bir bütçe almış.

Toplam bütçe bununla da sınırlı değil tabi. Amerikan siyasi sisteminde, sadece adaylar veya partiler siyasi reklam yapmıyorlar. Ayrıca adına PAC (Political Action Committee) denen siyasi aksiyon grupları da bir adayı desteklemek veya bir başka adaya karşı çıkmak için reklam kampanyaları yapabiliyorlar. Bu gruplar, kampanyalar için gerekli bütçeyi kendileri buluyorlar. SNL Kagan şirketinin analizine bu bütçe dahil değil.

2012 Başkanlık seçimleri ile nihai bir veri de The Wesleyan Media şirketinden geldi. Buna göre her iki adayın hazırlattığı 600’den fazla film, TV kanallarında toplam 982.645 kez yayınlanmış ki, bu kırılması zor bir rekor. (Not: Seçim günü ütübariyle yayınlanan spot sayısı 1 milyon adedi geçti.)

Obama ve Romney’in harcadığı reklam bütçelerinin Türkiye’de bulunan tüm markaların bir yıllık reklam yatırımları toplamına yakın olduğunu söylersek, 2012 Başkanlık yarışının boyutu daha iyi anlaşılabilir.

(Milliyet Gazetesi'ne yazdığımız 5 Kasım 2012 tarihli makaleden)

Hiç yorum yok: